کرونا

22 اسفند 1398
کرونا

کروناویروس چیست ؟ چگونه شروع شد و آیا شیوع آن می تواند بزرگتر شود؟

پاسخ به تمام سوالات شما در مورد شیوع بیماری در سراسر جهان گسترش یافته است

کروناویروس (coronavirus) جدید (Covid-19) به سرعت در حال گسترش است. بیش از 126000 نفر آلوده هستند و بیش از 4600 مرگ و میر ثبت شده است. از جمله هشت نفر

در انگلستان که به این ویروس مبتلا شده اند.

بخش عمده ای از موارد و تلفات در کشور محدود شده است ، اما این ویروس در سطح بین المللی گسترش می یابد.

کروناویروس(coronavirus) چیست؟

Coronaviruses از خانواده ویروس ها است که باعث ایجاد بیماری در حیوانات می شود. هفت مورد ، از جمله ویروس جدید ، باعث پرش به انسان شده اند ، اما بیشتر آنها علائم

سرماخوردگی دارند.

دو ویروس دیگر - سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) و سندرم حاد تنفسی (سارس) بسیار شدیدتر هستند که از سال 2002 تاکنون بیش از 1500 نفر را کشته اند.

ویروس جدید ، که به طور رسمی Covid-19 نامیده می شود ، نیز خطرناک است - تا کنون ، حدود 20 درصد موارد تایید شده به عنوان شدید یا بحرانی طبقه بندی شده اند. تاکنون

حدود 15 تا 20 درصد از موارد بیمارستانی طبقه بندی شده اند "شدید" و میزان مرگ و میر فعلی بسته به موقعیت مکانی و ، مهم تراز همه ، دسترسی به مراقبت های خوب

بیمارستانی بین 0.7٪ و 3.4٪ متفاوت است.

این بسیار پایین تر از میزان تلفات برای مرس (30 درصد) و سارس (10 درصد) است ، اما هنوز کروناویروس یک تهدید قابل توجه است.

دانشمندان در چین معتقدند که Covid-19 به دو سویه جهش یافته است ، یکی تهاجمی تر از دیگری ، که کار ساخت واکسن را پیچیده تر کرده است.

چگونه شروع شد؟

اعتقاد بر این است که منبع کرونا ویروس "بازار مرطوب" در ووهان است که حیوانات مرده و زنده ای از جمله ماهی و پرندگان را به فروش می رساند.

چنین بازارهایی خطر ابتلا به ویروس های منتقل شونده از حیوانات به انسان را افزایش می دهد ، زیرا در صورت نگهداری از حیوانات زنده حفظ بهداشت دشوار است.

به طور معمول ، آنها همچنین بسته بندی متراکم دارند.

منبع حیوانی آخرین شیوع آن هنوز مشخص نشده است ، اما به نظر می رسد میزبان اصلی خفاش ها هستند. خفاش ها در بازار ووهان فروخته نمی شدند اما ممکن است مرغ

های زنده یا حیوانات دیگری که در آنجا فروخته مشوند را آلوده کرده باشند.

خفاش ها میزبان طیف گسترده ای از ویروس های زونوتیکی از جمله ابولا ، HIV و هاری هستند.

آیا شیوع آن می تواند بزرگتر شود؟

نمی توان گفت که این بیماری به کدام سمت خواهد رفت ، اما با توجه به مسیر فعلی آن ، احتمالاً در بسیاری از کشورها گسترش می یابد و افراد بیشتری را نیز تحت تأثیر قرار

می دهد. تعداد موارد در چین در حال کاهش است اما در سایر نقاط جهان در حال صعود است.

علائم کروناویروس چیست؟

علائم اولیه شامل تب ، سرفه خشک ، خستگی و تنگی نفس است. برای خواندن کامل علائم و درمان بیماری کروناویروس ، اینجا را کلیک کنید.

تاکنون چند نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند؟

از زمان شروع این بیماری بیش از 126000 مورد تأیید شده است و آمار کشته ها از 4600 نفر فراتر رفته است. اکثر قریب به اتفاق موارد در چین است ، اما ویروس در بیش از 100

کشور دیگر گسترش یافته است.

براساس اطلاعات مقامات چینی ، حدود 80 درصد موارد این بیماری خفیف است ، اما 20 درصد نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

آیا درمانی برای کرناویروس وجود دارد؟

هیچ درمانی خاص وجود ندارد ، اگرچه پزشکان داروهای موجود برای ویروس هایی مانند ابولا و HIV را تجویز می کنند و نتایج اولیه امیدوارکننده به نظر می رسد ، اما تا زمان نهایی

شدن آزمایشات بالینی ، پزشکان نمی توانند مطمئن باشند که این داروها مؤثر هستند.

کروناویروس(coronavirus) چگونه پخش می شود؟

همانند موارد سرماخوردگی و آنفولانزا ، هنگامی که فرد سرفه می کند و یا عطسه می کند ، ویروس از طریق قطرات موجود در مخاط وارد محیط  می شوند. قطرات روی سطوح

فرود می آیند و بر روی دست دیگران جمع می شوند و بیشتر پخش می شوند. افراد هنگام لمس دستهای آلوده به دهان ، بینی یا چشم ، ویروس را می گیرند.

از این رو ، مهمترین کاری که می توانید برای محافظت از خود انجام دهید ، تمیز نگه داشتن دست ها با شستن مکرر آنها با آب و صابون یا ژل ضدعفونی دستی است.

برای اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی محافظت از خود ، به راهنمای ما در مورد علائم و درمان در اینجا بروید.

آیا کرونا ویروس  در هوا هم هست؟

بحث در مورد اینکه آیا این بیماری از نظر هوایی منتقل شده است وجود دارد - هنوز هیچ مدرکی برای آن وجود ندارد ، اما می تواند تغییر کند. ویروس های موجود در هوا برای مدت

زمان طولانی تر از ویروس های قموجود در مخاط زنده می مانند و می تواننداز طریق سیستم های تهویه مطبوع و تهویه نیز پخش شوند.

توصیه فعلی این است که این بیماری فقط می تواند بین مخاطبین نزدیک پخش شود - که با گذراندن بیش از 15 دقیقه در فاصله دو متری از یک فرد آلوده تعریف می شود.

کروناویروس (coronavirus) از کجا شروع شد؟

نظریه های مختلف توطئه های دیوانه وار در حال انتشار است که ویروس به طور تصادفی یا طراحی از یک آزمایشگاه چینی فرار می کند. با این حال ، این کاملاً نادرست است و

دانشمندان که کد ژنتیکی آن را مطالعه می کنند ، آن را به خفاش ها پیوند داده اند. احتمالاً سپس به حیوان دیگری منتقل شده ، که آن را به انسان منتقل کرده است.

تعداد بیماری های منتقل شونده  از حیوانات به انسان رو به افزایش است و تیم هایی از شکارچیان ویروس در حال ردیابی آنها هستند.

الان این بیماری کجاست؟

همینطور که در چین گزارش شده است ، این بیماری اکنون در بیش از 80 کشور در سراسر جهان از جمله مقصد محبوب تعطیلات جنوب شرقی آسیا مانند تایلند ، ویتنام ، سنگاپور

و مالزی وجود دارد.

ایتالیا نیز موارد زیادی را مشاهده کرده است که مقامات را به تحمیل تعطیلی در شمال این کشور سوق داده است.

این بیماری همچنین به خاورمیانه رواج یافته است ، و ایرانیان به ویژه مبتلا شده اند.

آیا باید برنامه های سفر خود را لغو کنم؟

وزارت امور خارجه درباره سفر به چین هشدار می دهد. در صورت لغو سفر ، تیم مسافرتی تلگراف در مورد مشاوره های عمیق در مورد کشورهایی که تحت تأثیر قرار گرفته اند و

همچنین در مورد حقوق شما استفاده می کنند.

مسافران بریتانیایی در ابتدای ماه جاری این بیماری را از یک گردشگر دیگر در یک پیست اسکی فرانسه گرفته اند ، اما همه بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شده اند. بعد از اینکه

تست یک مهمان ایتالیایی برای این بیماری مثبت شد توریست هاهم در یک هتل قرنطینه شدند.

و همچنین مسافران در کشتی تفریحی الماس پرنسس برای چند هفته قرنطینه شدند.

آیا این ویروس مانند سارس و مرس است؟

بله - اما هیچ کدام به اندازه این کشنده نیست.

سارس و مرس نیز كروناویروس هستند كه باعث عفونتهای شدید تنفسی می شوند. آنها همچنین از خفاش ها سرچشمه گرفته اند ، سارس از طریق گربه های آلوده به شتر و

شتر به انسان منتقل شد.

سارس که اولین بار در سال 2002 در چین گزارش شد ، در 27 کشور گسترش یافت و حدود 8000 نفر را آلوده و 700 نفر را کشت. سارس در ابتدا به سرعت گسترش یافت اما

به مرور جلوی پیشرفتش گرفته شد.

از طرف دیگر ،مرس ، سرسخت تر است. نخستین بار در سال 2012 در اردن پدیدار شد و تاکنون حدود 2500 مورد شناسایی شده است. مرس کشنده تر از سارس است و در

مجموع حدود 850 نفر جان خود را بوسیله ویروس مرس از دست داده اند.

آیا برای جلوگیری باید کاری انجام دهم؟

بله - اقدامات احتیاطی اساسی زیادی وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود در برابر ابتلا به ویروس های تنفسی از این نوع استفاده کنید. برای دریافت اطلاعات مختصری

در مورد علائم ، روشهای درمانی و اقدامات احتیاطی که می توانید درمورد کروناویروس جدید انجام دهید ، کلیک کنید.

با کسب اطلاعات بیشتر در مورد امنیت جهانی بهداشت ، از خود و خانواده خود محافظت کنید.